Medal For Excellence

Medal For Excellence

Tuesday, August 14, 2012

DULU & SEKARANG: INDUSTRI AUTOMOTIF


INDUSTRI AUTOMOTIF
DULU & SEKARANG: INDUSTRI AUTOMOTIF
Pada Januari 29, 1886, Karl Benz berasal dari Mannheim Germany, telah mereka bentuk automobile yang pertama didunia, Benz Motorwagen beroda tiga. Pada tahun yang sama kemudian, Gottlieb Daimler berasal dari Cannstadt, Germany, menghasilkan kereta beroda empat. Kuasa engine adalah 1.5 hp iaitu 50% lebih kuasa daripada Benz; perlumbaan horsepower telah bermula pada masa itu. Pada tahun 1990, syarikat Benz’s menjadi syarikat pembuat auto yang terbesar didunia, dengan menghasilkan 603 buah kereta.

Pada masa terdahulu sebelum reka bentuk Benz, terdapat para pelabur  dan pemikir yang bijak automotive di United State. Tetapi pada tahun 1896 Durgea dari Massachusetts adalah kereta yang pertama yang hendak dipasarkan untuk pemasaran di United State, diikuti rapat oleh Haynes dan Winton. Pada tahun 1990, Ransom E Olds dari Detroit menjadi yang pengeluaran kereta terbesar dan yang pertama di Amerika.  

Henry Ford adalah yang pertama menghasilkan automobil dalam kuantiti yang besar. Idea terbaik beliau adalah untuk membangunkan sebuah kereta yang mampu dimiliki oleh semua. Pada tahun 1903, Syarikat Motor Ford telah ditubuhkan. Model T adalah yang pertama dijual pada tahun 1908. Pada era 19-, 15 juta jenis kemderaan tahan lasan dan biasa dihasilkan. Catatan rekod ini masih tidak dapat diatasi sehinggalah Volkswagen Beetle ditubuhkan pada awal tahun 1970. 

No comments:

Post a Comment